Dit helpt je harder te groeien als Bol.com externe partner

Stefan Upton

Leren van de experts in e-commerce? Dat doe je in ‘Groei onder de loep’! Bol.com’er Frank Maessen vertelt hoe je met behulp van de juiste data kunt groeien op bol.com. Frank en zijn collega’s zijn dagelijks in de weer om partners zoveel mogelijk nuttige data te bieden. Maar niet alles, want dan worden ze gillend gek. ‘We filteren op een happy match making.’

‘We willen data voor iedereen toegankelijk maken’ (Frank Maessen, bol.com expert)

Groei onder de loep

In de interviewserie ‘Groei onder de Loep’ spreken we met experts en specialisten in e-commerce en verkopen via bol.com. Elke editie staat één gast centraal en bespreken we één specifiek onderwerp. Deze editie: Frank Maessen en zijn collega’s zijn dagelijks in de weer om partners zoveel mogelijk nuttige data te bieden. Maar niet alles, want dan worden ze gillend gek. ‘We filteren op een happy match making.’

Data is een verzamelnaam. Wat doet bol.com zoal met data?

‘We geloven erin dat we zoveel mogelijk moeten streven naar een mooi resultaat, ofwel happy match. Aan de ene kant heb je de klant die op zoek is naar een specifiek artikel voor een bepaalde prijs, met een bepaalde levertijd. Aan de andere kant heb je de partner die precies dat artikel in huis heeft. Dit maakt samen een happy match. Door data-inzichten te delen, proberen we de partner dichter bij de klant te brengen. De woorden die klanten in de zoekbalk typen, geven bijvoorbeeld interessante inzichten in de behoefte van klanten in een specifieke periode. Op dit moment wordt het meest gezocht op ‘Pokémon kaarten’ en ‘Playstation 5’. Over een maand zal dat weer anders zijn. Partners kunnen deze data gebruiken om hun assortiment te verbreden door deze artikelen toe te voegen. Of juist productinformatie te verbeteren, want blijkbaar zoeken mensen met bepaalde termen naar dat artikel.’

Wat doet bol.com níét met data?

‘We delen zoveel mogelijk data met onze partners die ze op enige wijze kan helpen groeien. Maar niet alles – daarmee zou je gillend gek worden; we kiezen in deze kwaliteit boven kwantiteit. Daarom filteren we de data die we met onze partners delen zorgvuldig. Het filteren is dus nadrukkelijk gericht op het maken van die happy match, want dat is in het belang van de partner én de klant. Een groot deel van de verkopen op ons platform loopt via verkooppartners. Het is dan ook ons doel om onze partners zo goed mogelijk te helpen groeien. Dat doen we onder meer door hen te voorzien van relevante data, zodat ze kansen kunnen ontdekken en benutten. Op die manier kunnen ze hun onderneming via bol.com verbeteren – en blijven we samen nu en in de toekomst relevant voor de klant.’

Hoe zit het met privacy?

‘Een platform kan alleen succesvol zijn als het betrouwbaar is voor de klant én voor de partner. Daarom hebben we duidelijke afspraken vastgelegd in het partnercontract. Daarin staat wat we wel en niet met de data van partners kunnen doen. We beloven bijvoorbeeld dat data die we delen met partner X nooit zal onthullen wat partner Y precies heeft gedaan op ons platform. Dit geldt ook voor het aanbod dat bol.com zélf verkoopt. Dat is ook helemaal niet onze wens. De data die wij aan onze partners geven, is puur bedoeld om ze verder te helpen. Wat we zien, is dat niet iedereen even goed weet wat ze met al die data aan moeten. Er is vaak een diepere analyse nodig om meer inzicht te krijgen. Daarom geloven we erin dat we veel partners beter kunnen helpen door data om te zetten in inzichten en aanbevelingen. Wat we het liefst zouden willen, is dat elke partner een eigen advies krijgt dat altijd actueel is. Zo willen we data voor iedereen toegankelijk maken.’

Waarom is werken met data volgens jou zo belangrijk?

‘Data is je meetmethode om te zien of de acties die je doet zin hebben. Alles wordt er heel transparant door. Stel: jij hebt een conversie van 8 procent en gaat na een bepaalde verandering naar 9 procent, dan kun je denken: dit gaat goed, ik heb iets veranderd en het is beter geworden. Dat klopt, behalve als de concurrentie ook een procent is gestegen. Of misschien was het een extreem warme week en steeg de vraag naar zwembaden. Dan kwam de groei mogelijk door het mooie weer en niet doordat je iets hebt veranderd. Het goed filteren en begrijpen van data is de basis van de verklaring waarom het goed of niet goed gaat. Je kunt ermee toetsen of het gevoel dat je hebt daadwerkelijk ergens op is gebaseerd. Anders blijft het bij een onderbuikgevoel.’

‘Het valt mij op dat er steeds meer partijen zijn, zoals agencies en intermediairs, die ondernemers helpen om aan de hand van data informatie op te halen en acties uit te voeren. Dat helpt ondernemers om succesvol te zijn met webwinkels en op platforms. Dat vind ik een goede ontwikkeling. Ik zie veel toekomst in de samenwerking met partijen die goed zijn in data, omdat het samenvoegen van data vanuit verschillende kanalen leidt tot nog betere inzichten. Die inzichten helpen om doelen te behalen.’

Hoe neemt bol.com partners mee in de mogelijkheden van data nu en richting de toekomst?

‘We delen zoveel mogelijk data en, in de nabije toekomst, zoveel mogelijk persoonlijke inzichten en aanbevelingen. De aanbevelingen zijn binnenkort voor iedereen beschikbaar in jip-en-janneketaal: klik hier om je prijs aan te passen, klik hier om je productinformatie te wijzigen, klik op dat plaatje om extra foto’s toe te voegen. Daarnaast plaatsen we op partnerplatform van bol.com 3 keer per jaar een lijst met artikelen die we missen bij bol.com. Whitespots noemen we dat; artikelen waar wel vraag naar is, maar die niet of niet genoeg worden aangeboden. Op het Partnerplatform delen we ook relevante data over de sales forecast. Daarin vind je algemene verkoopprognoses, zoals wat je kan verwachten van de feestmaanden. Dat helpt zeker startende partijen, die de kracht van bol.com nog niet zo goed kennen.’

Welke innovaties zijn er voor partners recent toegevoegd?

‘Een mooie recente toevoeging is de data die we in samenwerking met Omnia Retail toevoegen. Partners kunnen hierin per aangeboden artikel zien wat de verkoopprijs is van andere partners bij bol.com en daarbuiten. Dat is heel nuttig, want een scherpe prijs bij bol.com is pas relevant als dat ook een scherpe prijs in de online markt is. Op die manier kun je als partner een gerichte prijsstrategie voeren die succesvol is over de hele linie, waardoor je optimaal gaat verkopen.’

Wat kun je als partner doen als je meer wil met de data die via bol.com beschikbaar is?

‘We gaan vanuit bol.com steeds meer data ontsluiten richting merkeigenaren. We geloven dat deze groep aanbieders meer inzichten nodig heeft om hun merk te laten groeien bij bol.com. Dat gaat bijvoorbeeld om inzichten in welke klantgroepen jouw merk kopen, hoe groot jouw merk is ten opzichte van de productgroep en hoe vaak jouw merk retour wordt gestuurd via bol.com. De antwoorden hierop helpen de merkeigenaar het merk verder uit te bouwen. Daarnaast geloof ik dat je als nieuwe partner een toegevoegde waarde moet leveren aan het platform. Er zijn op dit moment bijvoorbeeld 56 partners die Apple Airpods aanbieden. Het heeft alleen nut om aanbieder 57 te worden als je waarde toevoegt, bijvoorbeeld door een lagere verkoopprijs of een snellere levertijd. Zo trek je klanten naar je toe en groei je harder.

Inzicht voor jou

Zet het aanbod van je webwinkel af tegen de whitespots, ofwel verkoopkansen. Zo kun je eenvoudig zien of je op basis van de behoefte van de bezoekers van bol.com artikelen aan je assortiment kan toevoegen. Benieuwd hoe het gebruiken van data je prijsstrategie scherper kan maken? Lees onze whitepaper over het effect van een goede prijs.

Total
0
Shares
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Previous Post

Top Powerwords voor SEO en Email marketing

Next Post

Zaken doen in Hong Kong